..:: کتابخانه عمومی دکتر حصیبی اراک ::..

کلمات کلیدی






به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، دکتر مهردخت وزیرپور مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور روز پنجشنبه بیست و چهارم دی در سمینار تخصصی ویژه کتابداران استان مرکزی با عنوان «مهارت‌های آموزشی و اطلاع‌یابی» که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی، رؤسای ادارات شهرستان‌ها، کارشناسان ستادی و کتابداران استان مرکزی در سالن اجتماعات فرهنگسرای آیینه اراک برگزار شد، کتابداران را از پویاترین افراد جامعه برشمرد و اظهار داشت: کتابداران با خدمات صادقانه خود در کتابخانه‌ها به توسعه و غنای فرهنگ کشور کمک می‌کنند که با توسعه فناوری‌های جدید، نیاز است تا همگام با این شرایط متحول شوند.


وی به‌روز بودن اطلاعات کتابداران را مهم دانست و افزود: کتابداران از طریق روز آمد کردن اطلاعات خود و شرکت در کنفرانس‌ها، همایش‌ها و دوره‌های مقدماتی و پیشرفته می‌توانند رسالت خود را با رعایت اصول اخلاق حرفه‌ای به انجام برسانند.

وزیرپور در ادامه به نیازهای مراجعه‌کنندگان اشاره کرد و گفت: انتظار مراجعان به کتابخانه‌ها گسترده‌تر شده و کتابداران کتابخانه‌های عمومی برای پاسخگویی به اینگونه نیازها با استفاده از منابع اطلاعاتی و به کمک مهارت‌های ارتباطی، می بایست  تلاش کنند تا رضایت مراجعان فراهم شود.

مشاور دبیرکل نهاد در ادامه خطاب به کتابداران بخش‌های خاص در کتابخانه‌ها گفت: کتابداران در برخورد با معلولان، ناتوان‌های جسمی و ایثارگران با احترام و دقت بیشتر باید با این گروه روبرو شوند. با نابینایان از طریق مهارت‌های کلامی، برخورد احترام آمیز، بکار گیری منابع گویا و بریل و با ناشنوایان از طریق مهارت‌های غیر کلامی و دوستانه می‌توانند به پرسش‌هایشان با منابع متنوع دیداری پاسخ دهند.

وی استفاده از مهارت‌های کلامی در بخش کودک کتابخانه‌ها را نیز مهم دانست و گفت: کتابدار بخش کودک با ارتباط دوستانه، صمیمانه و برخورد مهربانانه می‌تواند نیازهای این قشر را پاسخ دهد و با قصه‌گویی و موارد مشابه دلخواه کودک، ارتباط بیشتری با وی برقرار کند و با استفاده از همین مهارت‌های کلامی است که می‌توان کودکان را از سنین کم علاقمند مطالعه و کتابخانه‌ها کرد.

وزیرپور تلاش برای تعالی حرفه کتابداری از طریق افزایش دانش و مهارت‌ها، تقویت دانش حرفه‌ای، استفاده از استانداردها برای اجرای کارهای تخصصی و حرفه‌ای و عشق به کار خود و قائل شدن ارزش والا برای جایگاه حرفه کتابداری را از جمله مسئولیت های اخلاقی در قبال حرفه کتابداری دانست.

این نشست آموزشی تخصصی با ارائه پرسشنامه به کتابداران و پاسخگویی آنان به سوالات جهت دریافت گواهینامه آموزشی به کار خود پایان داد.
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۱/۰۱
کتابخانه دکتر حصیبی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی